Kalannin alttarikaappi
keskiaikaisen esineen ja taideteoksen reiteillä
DOI:
https://doi.org/10.23995/tht.100178Abstrakti
Artikkeli tarkastelee Suomen kansallismuseon kokoelmiin kuuluvan myöhäiskeskiaikaisen Kalannin alttarikaapin merkitystä suomalaisessa taidehistorian kentässä sekä analysoi teoksen ajoitukseen ja tekijäkysymykseen liittyviä seikkoja. Taidehistorian kirjoituksessa merkittäväksi nostettua teosta tulkittiin historiallisissa vaiheissa eri tavoin ja 1940-luvulla se haluttiin nähdä erillisenä Suomen taiteen historiasta. Artikkelissa selvennetään, että teoksen nykyinen, useiden tutkijoiden esittämä myöhäisempi ajoitus 1430-luvulle on lähellä saksalaisessa tutkimuksessa ohitetun K. K. Meinanderin jo 1900-luvun alussa tekemää ajoitusehdotusta. Tiivistäen viimeaikaisten tutkimusten tuloksia alttarikaapin provenienssista, artikkelissa osoitetaan, että teos todennäköisesti tilattiin Kalannin kirkkoon sen valmistumisen jälkeen 1430-luvulla. Kirkon 1700-luvun lopun arkistolähteissä siitä kirjoitetaan vanhanaikaisena. Edelleen artikkelissa argumentoidaan, että uudet ehdotukset attribuoida Kalannin alttarikaapin maalaukset Konrad von Vechta -nimiselle taiteilijalle eivät ole vakuuttavia, ja vaikka emme tiedäkään mitään mestari Francke -nimellä tunnetun henkilön elämästä, tämä on kuitenkin edelleen hyödyllinen tekijänimi.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Versiot
- 2022-05-03 (2)
- 2020-12-03 (1)
Numero
Osasto
Lisenssi
Tahitissa julkaistavien tekstien tulee olla ennalta julkaisemattomia, mutta kirjoittajilla on oikeus julkaista tekstinsä uudelleen. Kirjoittaja on vastuussa myös tekstinsä yhteydessä julkaistuista kuvista ja niiden tekijänoikeudellisesta käytöstä ellei toisin erikseen olla sovittu. Julkaistu teksti on julkisen lisenssin CC Nimeä–JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen (CC BY-SA 4.0) alainen. Kuvien poikkeavat tekijänoikeudelliset tiedot löytyvät lehden sisäisistä kuvateksteistä. Julkaistujen artikkeleiden metadatan käyttölisenssi on CC0 1.0 Yleismaailmallinen (CC0 1.0).

