Kuvia kaikesta huolimatta – Gerhard Richterin Birkenau ja Georges Didi-Hubermanin Images malgré tout

Kirjoittajat

  • Ari Tanhuanpää

DOI:

https://doi.org/10.23995/tht.113567

Abstrakti

Gerhard Richterin Birkenau-maalaussarja (2014) oli näytteillä viime vuonna Berliinin Alte Nationalgaleriessa. Alkusysäyksen teoksen valmistumiselle ovat antaneet juutalaisvankien Auschwitz-Birkenaun tuhoamisleirillä 1944 salaa ottamat ns. Sonderkommando-valokuvat sekä Georges Didi-Hubermanin niiden pohjalta kirjoittama teos Images malgré tout (2004). Artikkelissa esitetään, että Richter jakaa Didi-Hubermanin kanssa traumaattisen omakohtaisen suhteen sodanaikaisen Saksan tapahtumiin. Valotan myös Richterin Birkenaun suhdetta joihinkin hänen tuotantonsa muihin teemoihin. Laajemmin käsitellään Didi-Hubermanin mainitun teoksen kriittistä vastaanottoa, joka liittyi toisen maailmansodan jälkeen puhjenneeseen holokaustin kuvallista esittämistä koskevaan moraaliseen kiistaan. Richterin teokset sulautuvat osaksi näitä keskusteluja.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-03-15

Viittaaminen

Kuvia kaikesta huolimatta – Gerhard Richterin Birkenau ja Georges Didi-Hubermanin Images malgré tout. (2022). Tahiti, 12(1), 60–74. https://doi.org/10.23995/tht.113567