Pääsy ja vastus

Emmanuel Alloan diafenomenologia taiteentutkimuksen haasteena

Kirjoittajat

  • Ari Tanhuanpää

DOI:

https://doi.org/10.23995/tht.127404

Abstrakti

Artikkelin lähtökohta on filosofista kuvantutkimusta edustavan Emmanuel Alloan tuotanto. Kirjoituksessani pyrin erityisesti valottamaan hänen diafenomenologiaksi kutsumaansa lähestymistapaa, jossa keskeiseksi nousee Aristoteleelta lainattu ”läpinäkyvän” (to diafanēs) käsite. Alloa väittää, että läpinäkyvyys – erityisesti sen ambivalenttisuus – on jäänyt länsimaisessa ajatteluperinteessä reflektoimatta: ei ole ymmärretty, ettei läpinäkyvyys tai aistisuus ylipäänsä tarjoa vain pääsyä aistikohteisiin, vaan muodostaa myös vastuksen niiden välittömälle tavoittamiselle. Tämä aistisen resistanssi yhdistää ”läpinäkyvän” yhtä lailla kaksijakoiseen mediumin käsitteeseen. Tarkastelen Alloan innoittamana sitä, miten kohtaamme mediumin samanaikaisesti pääsynä ja vastuksena. Ihmisten välisten suhteiden tasolla kysymys on siitä, miten kohdata omaan tietoisuutemme nähden ulkoinen (vierassieluisuuden ongelma).

Tiedostolataukset

Julkaistu

2023-05-10

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit

Viittaaminen

Tanhuanpää, A. (2023). Pääsy ja vastus: Emmanuel Alloan diafenomenologia taiteentutkimuksen haasteena. Tahiti, 13(1), 61-81. https://doi.org/10.23995/tht.127404