Alvar Aalto ja Gustaf Welinin valokuvan talo
DOI:
https://doi.org/10.23995/tht.164281Abstrakti
Artikkelissa tutkin Gustaf Welinin arkkitehtuurivalokuvauksen osuutta Aino ja Alvar Aallon maailmanmaineen muodostumisessa 1928–1935. Tämä on ensimmäinen laaja tutkimus tuntemattomaksi jääneestä Welinistä. Poikkeuksellisen hyvillä tiedoillaan valokuvauksesta Aallot ymmärsivät modernin valokuvan merkityksen arkkitehtuurin markkinoinnissa ja myös osallistuivat Welinin kuvauksiin. Welinin näyttävästi kansainvälisissä julkaisuissa esillä olleet valokuvat olivat osa 1930-luvulla arkkitehtuurilehdistössä muotoutunutta ’mielikuvien arkkitehtuuria’. Esitän tämän valokuvina julkaistun arkkitehtuurin tarkasteluun käsitettä ’valokuvan talo’, joka soveltuu arkkitehtuurivalokuvan tulkintaan paremmin kuin ’Reproduction’. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on Walter Benjaminin ’Reproduktionsbarkeit’, jossa toisinnettavan taiteen tuottamiseen ja tulkintaan voi osallistua usea ’auteur’.

