24 maalausta sekunnissa: Eino Ruutsalon taiteen uusi ulottuvuus 1960-luvun alussa

Marko Home

  • Marko Home

Abstrakti

Artikkelissani haen vastausta kysymykseen, miksi Eino Ruutsalo (1921–2001) lopetti vuonna 1961 moneksi vuodeksi maalaamisen kankaalle ja ryhtyi maalaamaan filmille. Taustoitan kysymystä tarkastelemalla aluksi lyhyesti Ruutsalon uraa vuoteen 1961 asti, sekä sitä kuinka hän 1950-luvun lopulla siirtyi maalauksissaan täysabstraktiin ilmaisuun. Artikkelini keskiössä on Ruutsalon lähes kokonaan ilman kameraa tekemä kokeellinen lyhytelokuva Kineettisiä kuvia (1962). Se sisältää yli 7000 käsinmaalattua filmiruutua, jotka Ruutsalo koki erillisinä maalauksina. Ruutsalo oli siihen asti tehnyt maalauksia ja elokuvia rinnakkain, mutta vasta tässä elokuvassa hän onnistui yhdistämään ne. Parin vuoden työn tuloksena syntyneestä elokuvasta Kineettisiä kuvia käynnistyi Ruutsalon kokeellinen 1960-luku.  

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
joulu 31, 2017
Viittaaminen
HOME, Marko. 24 maalausta sekunnissa: Eino Ruutsalon taiteen uusi ulottuvuus 1960-luvun alussa. Tahiti, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 5–21, joulu. 2017. ISSN 2242-0665. Saatavilla: <https://tahiti.journal.fi/article/view/68921>. Lainattu: 17 tammi. 2018.