24 maalausta sekunnissa: Eino Ruutsalon taiteen uusi ulottuvuus 1960-luvun alussa

  • Marko Home

Abstract

Artikkelissani haen vastausta kysymykseen, miksi Eino Ruutsalo (1921–2001) lopetti vuonna 1961 moneksi vuodeksi maalaamisen kankaalle ja ryhtyi maalaamaan filmille. Taustoitan kysymystä tarkastelemalla aluksi lyhyesti Ruutsalon uraa vuoteen 1961 asti, sekä sitä kuinka hän 1950-luvun lopulla siirtyi maalauksissaan täysabstraktiin ilmaisuun. Artikkelini keskiössä on Ruutsalon lähes kokonaan ilman kameraa tekemä kokeellinen lyhytelokuva Kineettisiä kuvia (1962). Se sisältää yli 7000 käsinmaalattua filmiruutua, jotka Ruutsalo koki erillisinä maalauksina. Ruutsalo oli siihen asti tehnyt maalauksia ja elokuvia rinnakkain, mutta vasta tässä elokuvassa hän onnistui yhdistämään ne. Parin vuoden työn tuloksena syntyneestä elokuvasta Kineettisiä kuvia käynnistyi Ruutsalon kokeellinen 1960-luku.  

Sektion
Vetenskapliga artiklar
Publicerad
dec 31, 2017
Referera så här
Home, M. (2017). 24 maalausta sekunnissa: Eino Ruutsalon taiteen uusi ulottuvuus 1960-luvun alussa. Tahiti, 7(3), 5–21. Hämtad från https://tahiti.journal.fi/article/view/68921