24 maalausta sekunnissa: Eino Ruutsalon taiteen uusi ulottuvuus 1960-luvun alussa
Abstrakti
Artikkelissani haen vastausta kysymykseen, miksi Eino Ruutsalo (1921–2001) lopetti vuonna 1961 moneksi vuodeksi maalaamisen kankaalle ja ryhtyi maalaamaan filmille. Taustoitan kysymystä tarkastelemalla aluksi lyhyesti Ruutsalon uraa vuoteen 1961 asti, sekä sitä kuinka hän 1950-luvun lopulla siirtyi maalauksissaan täysabstraktiin ilmaisuun. Artikkelini keskiössä on Ruutsalon lähes kokonaan ilman kameraa tekemä kokeellinen lyhytelokuva Kineettisiä kuvia (1962). Se sisältää yli 7000 käsinmaalattua filmiruutua, jotka Ruutsalo koki erillisinä maalauksina. Ruutsalo oli siihen asti tehnyt maalauksia ja elokuvia rinnakkain, mutta vasta tässä elokuvassa hän onnistui yhdistämään ne. Parin vuoden työn tuloksena syntyneestä elokuvasta Kineettisiä kuvia käynnistyi Ruutsalon kokeellinen 1960-luku.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Tahitissa julkaistavien tekstien tulee olla ennalta julkaisemattomia, mutta kirjoittajilla on oikeus julkaista tekstinsä uudelleen. Kirjoittaja on vastuussa myös tekstinsä yhteydessä julkaistuista kuvista ja niiden tekijänoikeudellisesta käytöstä ellei toisin erikseen olla sovittu. Julkaistu teksti on julkisen lisenssin CC Nimeä–JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen (CC BY-SA 4.0) alainen. Kuvien poikkeavat tekijänoikeudelliset tiedot löytyvät lehden sisäisistä kuvateksteistä. Julkaistujen artikkeleiden metadatan käyttölisenssi on CC0 1.0 Yleismaailmallinen (CC0 1.0).

