Tahiti https://tahiti.journal.fi/ <p><em>Tahiti</em> on Taidehistorian seuran julkaisema tieteellinen aikakausjulkaisu, joka ilmestyy 2–4 kertaa vuodessa. Lehteä julkaisee Taidehistorian Seura – Föreningen för Konsthistoria. <em>Tahiti</em>&nbsp;toimii avoimena tieteellisenä taidehistorian alan julkaisufoorumina.</p> fi-FI <p>Tahitissa julkaistavien tekstien tulee olla ennalta julkaisemattomia, mutta kirjoittajilla on oikeus julkaista tekstinsä uudelleen. Kirjoittaja on vastuussa myös tekstinsä yhteydessä julkaistuista kuvista ja niiden tekijänoikeudellisesta käytöstä ellei toisin erikseen olla sovittu. Julkaistu teksti on&nbsp;julkisen lisenssin CC Nimeä–JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.fi">CC BY-SA 4.0</a>) alainen. Kuvien poikkeavat tekijänoikeudelliset tiedot löytyvät lehden&nbsp;sisäisistä kuvateksteistä. Julkaistujen artikkeleiden metadatan käyttölisenssi on CC0 1.0 Yleismaailmallinen (<a href="https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.fi">CC0 1.0</a>). &nbsp;</p> roni.gren@utu.fi (Roni Grén) linda.leskinen@helsinki.fi (Linda Leskinen) la, 29 joulu 2018 14:55:57 +0200 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Taidehistorian seuran kuulumisia https://tahiti.journal.fi/article/view/77448 <p>Pääkirjoitus</p> Susanna Aaltonen ##submission.copyrightStatement## https://tahiti.journal.fi/article/view/77448 la, 29 joulu 2018 14:39:48 +0200 Suomalaisen tarinan saksalaisvenäläinen säie: Tyko Sallisen kansankuva ja primitivismi https://tahiti.journal.fi/article/view/77449 <p>Käsittelin artikkelissani Tyko Sallisen (1879-1955) henkilökuvia ja niiden suhdetta Saksan ja Venäjän modernin taiteen pyrkimyksiin. Halusin selvittää, millä tavalla Sallisen 1910-luvun jälkipuolella maalaamissa kansankuvissa ilmennyt arkaaisuuden tavoittelu ja alkukantaisen primitiiviseksi koettu ilmaisu on yhteydessä vastaaviin ilmiöihin Saksassa ja Venäjällä. Sallisen aiempi leimaaminen erityisesti kansalliseksi taiteilijaksi oli pääasiallinen syy siihen, miksi venäläisen Natalia Gontsharovan ja saksalaisen <em>Der Blaue Reiter</em> –ryhmän pyrkimysten ja Sallisen taiteen vastaavuus näytti tutkimisen arvoiselta. Artikkelissani osoitin, että Sallisen taiteessa on samankaltaisia tunneilmaisun primitiivisyyttä ja hartautta korostavia piirteitä sekä kertomuksellisuutta kuin Natalia Gontsharovan niin sanotussa uusprimitivismissä. Molemmat ovat käyttäneet taiteessaan myös kansallisesti luonteenomaisiksi oletettuja väriyhdistelmiä, vaikka molempien taidetta yhdistää tunnevaikutusta luovien tyylikeinojen omaksuminen Ranskan modernista taiteesta. Vuonna 1912 julkaistun <em>Der Blaue Reiterin</em> almanakan kirjoitukset ja varsinkin saksalaisen Franz Marcin vaatimus saada taiteella välitön yhteys ’kansaan’ limittyvät myös siihen alkuperäisyyden hakemiseen, mitä Sallinen tavoitteli.</p> Timo Huusko ##submission.copyrightStatement## https://tahiti.journal.fi/article/view/77449 la, 29 joulu 2018 14:40:29 +0200 Kokemuksia taidehistorian opiskelijoiden ja taidemuseon yhteistyöstä: Otto W. Furuhjelmin kokoelma https://tahiti.journal.fi/article/view/77450 <p>Katsaus Helsingin yliopiston taidehistorian oppiaineen ja Helsingin kaupungin taidemuseon yhteistyöhön Otto W. Furuhjelmin kokoelman parissa.</p> Hanna Kivelä, Anna Vuolanto ##submission.copyrightStatement## https://tahiti.journal.fi/article/view/77450 la, 29 joulu 2018 14:41:07 +0200 Arts and Crafts -liikkeen muotoilijat välittäjinä https://tahiti.journal.fi/article/view/77451 <p>Katsaus Arts and Crafts -liikkeen muotoilijoiden teksteihin tuotannon ja markkinoinnin näkökulmasta.</p> Juha Ågren ##submission.copyrightStatement## https://tahiti.journal.fi/article/view/77451 la, 29 joulu 2018 14:41:41 +0200 Venäläisyyden häivyttäminen Suomen ortodoksisesta kirkkoarkkitehtuurista 1918–1939 https://tahiti.journal.fi/article/view/77452 <p>Arvio Hanna Kempin väitöskirjasta "Kielletty kupoli, avattu alttari:&nbsp;Venäläisyyden häivyttäminen Suomen ortodoksisesta&nbsp;kirkkoarkkitehtuurista 1918–1939".</p> Marja Tuominen ##submission.copyrightStatement## https://tahiti.journal.fi/article/view/77452 la, 29 joulu 2018 14:42:11 +0200 Drömmen som gick i kras. Väitös Alvar Aallon keskustasuunnitelmasta Helsinkiin https://tahiti.journal.fi/article/view/77453 <p>Arvio Eva Johanssonin väitöskirjasta "Drömmen som gick i kras. Alvar&nbsp;Aaltos centrumplan för Helsingfors 1959–1972.&nbsp;Bakgrund, utveckling och bemötande i en samtida&nbsp;kontext".</p> Teppo Jokinen ##submission.copyrightStatement## https://tahiti.journal.fi/article/view/77453 la, 29 joulu 2018 14:42:42 +0200 Kuva uuden ajan alun eurooppalaisista kulttuuriverkostoista täsmentyy kirjansidostutkimuksen avulla https://tahiti.journal.fi/article/view/77454 <p>Arvio Liia Rebanen väitöskirjasta "Lvcrec – Venus – Ivditt. Tallinner.&nbsp;Bucheinbände zu Beginn der frühen Neuzeit.&nbsp;Buchbinder, Einwirkungen und Verzierungen".</p> Hanna Pirinen ##submission.copyrightStatement## https://tahiti.journal.fi/article/view/77454 la, 29 joulu 2018 14:43:16 +0200 Kolme tutkielmaa sukupuolesta: Identiteettipolitiikka Beda Stjernschantzin, Sigrid af Forsellesin ja Ellen Thesleffin taiteessa https://tahiti.journal.fi/article/view/77455 <p>Lektio</p> Asta Kihlman ##submission.copyrightStatement## https://tahiti.journal.fi/article/view/77455 la, 29 joulu 2018 14:43:48 +0200 Picturing Carnal Temptation and Sin in Italian Post-Tridentine Art https://tahiti.journal.fi/article/view/77456 <p>Lectio</p> Minna Hamrin ##submission.copyrightStatement## https://tahiti.journal.fi/article/view/77456 la, 29 joulu 2018 14:44:16 +0200