Adolf von Beckerin identtiset Ateljeessa-maalaukset – aitoja, kopioita vai väärennöksiä?

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.23995/tht.112244

Abstrakti

Artikkelissa esittelemme kahden Adolf von Beckerin nimiin signeeratun Ateljeessa-teoksen tutkimusta taidehistorian, maalaustekniikan ja materiaalitutkimuksen näkökulmista. Samalla pyrimme tuomaan esiin mitä uutta moniammatillinen yhteistyö ja luonnontieteessä käytetyt menetelmät on tuoneet taideteosten tutkimukseen. Tutkimuksessa voitiin osoittaa, että toinen teoksista on alkuperäinen ja toinen on kopio siitä. Kopion maalaajaksi osoittautui Hilda Granstedt. Tutkimusmenetelminä käytettiin perinteisen arkistotutkimuksen lisäksi erilaisia sähkömagneettista säteilyä tallentavia kuvantamismenetelmiä, kuten röntgen-, ultravioletti- ja infrapunareflektiokuvausta, sekä materiaalianalyyttisiin menetelmiin kuuluvaa energiadispersiivista röntgenfluoresenssispektrometriaa (EDXRF) ja polarisaatiomikroskopiaa (PLM).

Tiedostolataukset

Julkaistu

2021-12-07

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit

Viittaaminen

Hiltunen, K., Pennonen, A.-M., & Tikkala, H. (2021). Adolf von Beckerin identtiset Ateljeessa-maalaukset – aitoja, kopioita vai väärennöksiä?. Tahiti, 11(2), 82–105. https://doi.org/10.23995/tht.112244