Memento mori Inkoon keskiaikaisessa kirkossa
DOI:
https://doi.org/10.23995/tht.100180Abstract
Inkoon keskiaikaisen kirkon (rak. 1430–1510) pohjoisseinän noin vuodelle 1510 ajoitettu kuolemantanssi -aiheinen seinämaalaus on ainoa laatuaan Suomen keskiaikaisten seinämaalausten joukossa. Kuolemantanssi oli myöhäiskeskiajalla koko Euroopassa yleinen aihe niin kuvissa kuin kirjallisuudessa ja sitä on tutkittu osana 1400–1500-lukujen elämän hetkellisyydestä ja kuoleman vääjäämättömyydestä muistuttavaa memento mori -tematiikkaa.
Tutkin Inkoon Kuolemantanssia osana kirkossa esiintynyttä memento mori -kuvien kokonaisuutta. Näitä ovat Kuolemantassin lisäksi kirkon länsiseinällä fragmentaarisena säilyneet Elämänpyörä ja Kuolema sahaamassa puuta. Analysoin fragmentaarisina säilyneitä kuvia ja tutkin, miten nämä kuvat ovat muodostaneet yhtenäisen, elämän ohikiitävyydestä muistuttavan aihekokonaisuuden. Vertailumateriaalina käytän Ruotsin Upplannin alueen kirkoissa säilyneitä elämänpyörä- ja kuolema sahaamassa puuta -aiheita.
Inkoon Kuolemantanssi on varsin tunnettu ja usein mainittu keskiajan taiteen tutkimuksessa. Aihetta käsitteleviä artikkeleita ovat julkaisseet aiemmin kuiteinkin vain Helena Edgrenin (1989) ja Cora Diel (2000). Nämä artikkelit ovat tarkastelleet Inkoon Kuolemantanssia yksittäisenä aiheena, kun taas käsillä olevan artikkelin tavoite on tarkastella sitä osana eritysesti osana yleiseurooppalaista memento mori -kuvien ilmiötä.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles: CC BY-SA 4.0 (images not included; see captions for copyright details), Metadata: CC0 1.0. Tahiti permits authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.

