Tahiti – konsthistoria som vetenskap är en konstvetenskaplig tidskrift som utkommer 2-4 gånger per år. Tidningen utges av Föreningen för konsthistoria.
Riktlinjer för författare
Erbjud en artikel
Tahiti publicerar referentgranskade artiklar samt andra vetenskapliga texter som till exempel översiktsartiklar, kommentarer, bokrecensioner och lectio-föredrag från disputationer (mer detaljerade beskrivningar nedan). Texter skrivna på andra språk än finska eller svenska publiceras endast i temanummer eller enligt överenskommelse. Lectio-föredrag publiceras alltid på originalspråket.
Följande vetenskapliga texter publiceras på Tahiti:
- Referentgranskade artiklar (A1) max 40 000 tecken inklusive mellanslag utan fotnoter och bibliografi. Artiklarna ska öppna upp nya infallsvinklar på ett sådant sätt att de är tillgänliga för en bred läsekrets, reproducerbara och användbara. Texten ska ha en tydlig struktur och svara på den forskningsfråga eller det problem som artikeln utgår ifrån. Artikeln måste klara en referentgranskning av två experter.
- Översiktsartiklar (B1): kortare vetenskapliga artiklar, presentationer av forskningsprojekt samt seminarie-, konferens- och utställningsrapporter. Ämnet för översiktsartikeln måste vara tydligt definierat och det valda perspektivet och begreppen måste klargöras. Ämnet som behandlas ska också kontextualiseras. Artikeln bör gå i dialog med tidigare forskning samtidigt som den lyfter fram det egna tänkandet och analysen. Fotnoter används i översiktsartiklar. Den maximala längden, inklusive mellanslag och fotnoter, är 20 000 tecken.
- Kommentarer (B1): mera reflekterande och personliga texter, invigningstal och keynote föreläsningar. Fotnoter används vid behov och kan vara lite färre än i artiklar. Som en allmän regel är den maximala längden 20 000 tecken.
- Lectio-föredrag från disputationer (B1) med anknytning till konsthistoria. Fotnoter används vid behov. Lectio-föredrag publiceras alltid på originalspråket.
- Bokrecensioner (B1) av en eller flera böcker om liknande ämnen. Längd upp till 10 000 tecken med mellanslag. Fotnoter används i bokrecensionen.
Tidningen publicerar endast tidigare opublicerade texter. Parallellt lagrande av en artikel tillåts efter publiceringsdatum.
Skicka artikelmanuskriptet du vill publicera som doc- eller docx-fil till tidningens redaktörer Katve-Kaisa Kontturi, Ville Hakanen och Marja Lahelma (taidehistoria.toimitus@gmail.com). Redaktörerna kan kontaktas även gällande idéer kring temanummer samt artiklar som är på planeringsstadium.
Att publicera i Tahiti är kostnadsfritt. Honorar för texter betalas vanligen inte. Skribenten ansvarar för bildrättigheter för sin artikel, i fall inte annat överenskommits. Om artikeln har skrivits på annat än skribentens modersmål, skribenten bör låta artikeln språkgranskas på egen bekostnad.
Vi arkiverar föreslagna artiklar, granskarnas uppgifter, utlåtanden och beslut om publicering enligt rådande bestämmelser för vetenskaplig publicering.
I samband med erbjudandet av en artikel bör bifogas:
- uppgifter om skribenten: namn, examen, yrke, telefonnummer och epost-adress
- en 2–3-rader lång presentation av skribenten som publiceras i samband med artikeln
- artikelns nyckelord
- ett referat av innehållet på artikelns språk. Omfattningen av referatet av en artikel är cirka 1000 tecken (upp till 1500 tecken med mellanslag). För andra texter räcker det med en koncis beskrivning på 1–5 meningar (t.ex. ”En recension av Bookrecension: Jorma Mikola, Alttarilta alttarille: alttaritaulumaalaus Suomessa autonomia-ajan loppupuolella”).
Vid behov kan man även skicka ett referat på finska och/eller på engelska. Referatet är viktigt även för att biblioteks- och andra databaser kanske vill publicera det på sina sidor.
Kollegial granskning
Tidningens redaktion granskar artiklarna före kollegial granskning. Ändringar kan föreslås redan i den här fasen. Tahiti förbinder sig inte på förhand att publicera erbjudet material.
I den kollegiala granskningen tillämpas double blind-förfarandet där skribent och granskare förblir anonyma för varandra. Artikeln läses av åtminstone två kollegiala granskare utanför redaktionen. Den kollegiala granskningen tar vanligen 1–2 månader. Tidsplanen för korrigeringar och publicering efter kollegial granskning varierar för varje nummer av tidningen.
Tahiti har förbundit sig att följa de regler som gäller för användningen av kvalitetsstämpeln för kollegial granskning utfärdad av Vetenskapliga samfundens delegation.
De kollegiala granskningarna skall skrivas kort och koncist. Granskningens syfte är att säkerställa kvaliteten av den vetenskapliga artikeln och dessutom att hjälpa skribenten att förbättra sin text. Den kollegiala granskaren önskas uppmärksamma följande:
- Har frågeställningen och syften i artikeln definierats klart?
- Har slutsatserna presenterats klart och ger de svar på frågor som ställts?
- Tar skribenten väl motiverat fram ny och betydelsefull kunskap om ämnet eller granskningsmotivet som behandlats i artikeln?
- Är källorna och forskningslitteraturen tillräckliga och relevanta i relation till forskningsfrågorna och granskningsmotivet?
- Är argumenteringen logisk och adekvat?
- Är texten stilistiskt flytande och grammatiskt korrekt?
De kollegiala granskarna ombedes att väl motivera:
- om texten kan godkännas som den är
- godkännas med motiverade ändringar
- godkännas med motiverade ändringar av en omfattning som ännu skall kontrolleras av den kollegiala granskaren eller
- skall texten i sin helhet underkännas.
Formatering av manuskriptet
Manuskriptet skall skickas in språkligt och stilistiskt slutbehandlat. Texten bör vara klar. Långa och slingriga meningar samt onödiga låneord skall undvikas.
- Fontstorlek 12 (Times New Roman), radavstånd 1,5.
- Rubriken kan vara högst tvådelad.
- Mellanrubrikerna är enkla. De separeras från brödtexten med radavstånd och en större fontstorlek. Använd inte kapitäl.
- Stycken separeras från varandra med radavstånd och skrivs utan indrag.
- Fet stil eller understrykningar används inte i texten. Betoningar markeras med kursiv.
- Citat inte längre än två meningar markeras med citationstecken. Längre citat markeras med mindre fontstorlek och separeras med radavstånd till ett eget stycke.
- Mellanslag mellan initialerna, t.ex.: J. O. Mallander.
- Text som saknas i citatet markeras: [- -].
-
Ett referat eller en beskrivning av texten och nyckelord läggs till i början av dokumentet. En kort presentation av skribenten läggs till i slutet av texten.
Bilder
Bilder och bildtexter skall levereras med manuskriptet. De skall dock inte vara en del av textfilen. Antalet av bilder bör vara rimligt: max cirka 10 bilder i referentgranskade artiklar och cirka 5 bilder i översiktsartiklar. Bildernas placering markeras i manuskriptet på en egen rad i hakparenteser [Bild 8].
I manuskriptet som riktas till redaktionen eller granskarna kan bilderna vara av lägre resolution. Vid layout levereras bilderna i tryckbar storlek (mått min. 1000 x 1000 px, skärpa min. 300 dpi). Även bilder i mindre storlek kan tas emot vid behov. Rubriken till bildfilen skall bestå av skribentens efternamn och bildnummer (t.ex. Kuva4_Laaksonen).
Skribenten är själv ansvarig för att skaffa publiceringsrättigheter för bilderna samt för alla kostnader kring bilderna, om inte annat har överenskommits. Tidningen skall få en rapport om publiceringsrättigheter av bilderna.
Bildtexter
Bildtexter skall skickas in som en separat doc- eller docx-fil. Bildtexten skall innehålla tillbörliga upphovsrättsliga uppgifter och källan samt erforderliga licensuppgifter. Även en mening där bildens betydelse för texten beskrivs kan ingå i bildtexten.
Bild 1. Giambattista Tiepolo, Sabiinitarten ryöstö, 1718–1719. Olja på duk, 43,5 x 74 cm. Sinebrychoff konstmuseum, Helsingfors. Bild: Statens konstmuseums restaureringsavdelning / Maija Santala, alla rättigheter förbehållna.
Bild 2. Rose Adélaïde Ducreux, Self-Portrait with a Harp, 1791. Olja på duk, 193 x 128,9 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York. Bild: metmuseum.org, licens CC0. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/436222
Bild 3. Foto av Finlands första motorväg. Bild: Museiverket, Historian kuvakokoelma, Matkailun edistämiskeskuksen kokoelma / H. T. Lehmusto 1963. Källa: finna.fi, licens CC BY 4.0. https://finna.fi/Record/museovirasto.4DABA4B29F9A7145005BAB51AA012EED
Fotnoter och källförteckning
Källorna anges i fotnoter. En separat källförteckning läggs till i slutet av artikeln. I andra än referentgranskade artiklar kan litteraturen anges endast i fotnoterna, om inte källförteckningen är omfattande.
I formateringen skall instruktioner för Chicago Manual of Style följas, men i former som gäller för artikelns originalspråk. Upphovsuppgifter för verken skall dock anges på publiceringsspråk av boken som använts som källa (t.ex. ”ed.” eller ”trans.)”.
Olika verk i samma not skall separeras med ett semikolon. Referens till samma källa som i föregående slutnot markeras med ibid. Digitala noter markeras som DOI-taggar, om möjligt.
– Bok (med en författare):
I slutnot vid första omnämnande: Leena Valkeapää, Vapaa kuin lintu: Emil Nervanderin elämä (Helsinki: Taidehistorian Seura, 2015), 46.
I slutnot vid följande gånger: Valkeapää, Vapaa kuin lintu, 68.
I källförteckning: Valkeapää, Leena. Vapaa kuin lintu: Emil Nervanderin elämä. Helsinki: Taidehistorian Seura, 2015.
– Bok (med fler författare):
I slutnot vid första omnämnande: Yve-Alain Bois & Rosalind E. Krauss, Formless: a User's Guide (New York: Zone Books, 1997), 23.
I slutnot vid följande gånger: Bois & Krauss, Formless, 28.
I källförteckning: Bois, Yve-Alain & Rosalind E. Krauss. Formless: a User's Guide. New York: Zone Books, 1997.
– Del av boken:
I slutnot vid första omnämnande: Markus Hiekkanen, ”Taideteosten ja rakennusten ajoitus,” i verket Katseen rajat: taidehistorian metodologiaa, toim. Arja Elovirta & Ville Lukkarinen (Helsinki: Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus, 1998), 231.
I slutnot vid följande gånger: Hiekkanen, ”Taideteosten ja rakennusten ajoitus,” 229.
I källförteckning: Hiekkanen, Markus. ”Taideteosten ja rakennusten ajoitus.” i verket Katseen rajat: taidehistorian metodologiaa, toimittaneet Arja Elovirta & Ville Lukkarinen, 228–238. Helsinki: Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus, 1998.
– Elektroniskt publicerad bok:
I slutnot vid första omnämnande: Yrjö Hirn, Origins of Art: a Psychological and Sociological Inquiry (London: MacMillan & Co., 1900), 63, https://archive.org/details/originsofartpsyc00hirniala.
eller när sidnummer saknas: Yrjö Hirn, Origins of Art: a Psychological and Sociological Inquiry (London: MacMillan & Co., 1900), kapitel 10, https://archive.org/details/originsofartpsyc00hirniala.
I slutnot vid följande gånger: Hirn, Origins of Art, 68.
I källförteckning: Hirn, Yrjö. Origins of Art: a Psychological and Sociological Inquiry. London: MacMillan & Co., 1900. https://archive.org/details/originsofartpsyc00hirniala.
– Artikel:
I slutnot vid första omnämnande: Eero Tarasti, “‘Mystiset barrikadit’ eli Pariisin presiöösit salongit 1600-luvulla,” Synteesi 34, nr 1 (2015): 3–10.
I slutnot vid följande gånger: Tarasti, “Mystiset barrikadit,” 5.
I källförteckning: Tarasti, Eero. “‘Mystiset barrikadit’ eli Pariisin presiöösit salongit 1600-luvulla.” Synteesi 34, nro. 1 (2015): 3–10.
– Elektroniskt publicerad artikel:
I slutnot vid första omnämnande: Johanna Sumiala & Lotta Lounasmeri, “Melkein kuolematon johtaja: presidentti Kekkosen hautajaiset rituaalisena mediatapahtumana,” Lähikuva 29, nr 2 (2016): 8–9, http://ojs.tsv.fi/index.php/lahikuva/article/view/58875/20378.
I slutnot vid följande gånger: Sumiala & Lounasmeri, “Melkein kuolematon johtaja,” 11.
I källförteckning: Sumiala, Johanna & Lotta Lounasmeri. “Melkein kuolematon johtaja: presidentti Kekkosen hautajaiset rituaalisena mediatapahtumana”. Lähikuva 29, nr 2 (2016): 6–21. http://ojs.tsv.fi/index.php/lahikuva/article/view/58875/20378.
– Webbsida eller blogg:
I slutnot vid första omnämnande: “Taidehistorian Seura – Föreningen för Konsthistoria ry: Regler, läst 12.12.2016, http://www.taidehistorianseura.fi/index.htm.
I slutnot vid följande gånger: “Taidehistorian Seura.”
I källförteckning: Taidehistorian Seura – Föreningen för Konsthistoria ry. “Taidehistorian Seura – Föreningen för Konsthistoria ry: Säännöt.” läst 12.12.2016. http://www.taidehistorianseura.fi/index.htm.
– E-post:
David Hockney, mejl till skribenten, 13.5.1998.
– Arkivkälla:
I slutnot vid första omnämnande: Gallen-Kallela, Akseli. Akseli Gallen-Kallela till Pekka Halonen, 3.11. 1894, Ruovesi. Brev. Nationalgalleriets arkiv. Konstnärsbrevsamling.
I slutnot vid följande gånger: Akseli Gallen-Kallela till Pekka Halonen, 3.11.1894, Ruovesi.
I källförteckning: Gallen-Kallela, Akseli. Akseli Gallen-Kallela till Pekka Halonen, 3.11.1894, Ruovesi. Brev. Nationalgalleriets arkiv. Konstnärsbrevsamling.
Ytterligare instruktioner för andra fall kan hittas i instruktionerna av Chicago Manual of Style.
Upphovsrättsdeklaration
Texterna publicerade i Tahiti omfattas av den offentliga licensen Erkännande-DelaLika 4.0 Internationell (CC BY-SA 4.0). Bildernas avvikande upphovsrättsliga uppgifter finns i de inre bildtexterna i tidningen. Licensen för de publicerade artiklarnas metadata är CC0 1.0 universell (CC0 1.0).