24 maalausta sekunnissa: Eino Ruutsalon taiteen uusi ulottuvuus 1960-luvun alussa
Abstract
Artikkelissani haen vastausta kysymykseen, miksi Eino Ruutsalo (1921–2001) lopetti vuonna 1961 moneksi vuodeksi maalaamisen kankaalle ja ryhtyi maalaamaan filmille. Taustoitan kysymystä tarkastelemalla aluksi lyhyesti Ruutsalon uraa vuoteen 1961 asti, sekä sitä kuinka hän 1950-luvun lopulla siirtyi maalauksissaan täysabstraktiin ilmaisuun. Artikkelini keskiössä on Ruutsalon lähes kokonaan ilman kameraa tekemä kokeellinen lyhytelokuva Kineettisiä kuvia (1962). Se sisältää yli 7000 käsinmaalattua filmiruutua, jotka Ruutsalo koki erillisinä maalauksina. Ruutsalo oli siihen asti tehnyt maalauksia ja elokuvia rinnakkain, mutta vasta tässä elokuvassa hän onnistui yhdistämään ne. Parin vuoden työn tuloksena syntyneestä elokuvasta Kineettisiä kuvia käynnistyi Ruutsalon kokeellinen 1960-luku.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles: CC BY-SA 4.0 (images not included; see captions for copyright details), Metadata: CC0 1.0. Tahiti permits authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.

