Kaiken virtaus

Georges Didi-Huberman intensiteettien dramaturgina

  • Ari Tanhuanpää

Abstract

Pyrin lähestymään artikkelissani Georges Didi-Hubermanin materiaalisuuksia koskevaa ajattelua ottaen lähtökohdaksi Immanuel Kantin esikriittisen negatiivisia suureita koskevan tutkielman (1783) sekä Gilles Deleuzen teokset Bergsonisme (1966), Différence et répétition (1968) ja Le Pli. Leibniz et le baroque (1988). Viittaan myös Maurice Merleau-Pontyn Le Visible et l'invisible -teoksessaan (1964) esittämiin näkemyksiin, joiden pohjalta esitän, että se, mihin Didi-Huberman viittaa termillään visuel, olisi käännettävä ”näkyväisyydeksi”. Esitän, että visuel on luonteeltaan kontra-aktualisoituvaa, lientymättömän jännitteistä ja symptomaattista, aivan kuten materiaalisuudet ylipäänsä Didi-Hubermanin ajattelussa: dialektiikkaa ilman synteesiä.

Sektion
Vetenskapliga artiklar
Publicerad
Mar 7, 2021
Referera så här
Tanhuanpää, A. (2021). Kaiken virtaus: Georges Didi-Huberman intensiteettien dramaturgina. Tahiti, 10(4), 73–100. https://doi.org/10.23995/tht.103182